Kiitos yhteistyötahot vastauksistanne!

KIITOS yhteistyökumppaneille vastaamisesta yhteistyökyselyymme – ja kiitos palautteistanne myös.

Saimme 79 vastausta, joissa tuli hyvin esiin yhteistyötahojen näkemyksiä keskinäisestä yhteistyöstämme. Eniten vastauksia tuli poliisilta (12). Lisäksi vastaajia oli mm. ensi- ja turvakodista (9), ensihoidosta (9) ja erikoissairaanhoidosta (8), pelastuslaitokselta (7), sosi-aalityöstä (5), terveydenhuollosta (7) ja hallinnosta (4). Suurin osa (91 %) vastaajista tunsi toimintaamme kohtalaisesti tai hyvin. Melkein 88 % vastaajista oli ohjannut asiakkaita Mobileen.

Yhteistyökumppaneiden näkökulmasta asiakasyhteistyö on ollut toimivaa vuosien ajan – yhteistyökumppanit arvostavat sitä, että asiakkaat saavat asiantuntevaa kriisiapua ajanvarauksetta ja joustavasti 24 h. Vastauksissa todettiin, että asiakkaat ovat saaneet apua ja tukea pääosin jonottamatta ja hyvänä koettiin myös se, ettei tarvita erillistä lähetettä. Yhteistyökumppanit tuovat esiin, että usein puhelinkeskustelu riittää ja merkityksellistä on se, että asiakas/asiakkaat voivat asioida paikan päällä Kriisikeskuksessa ja/tai Kriisikeskus Mobilesta voidaan tehdä kotikäyntejä asiakkaiden luo. Erilaiset kriisitilanteet tunnistetaan hyvin yhteistyötahoissa asiakasohjausten näkökulmasta. Kriisityö koetaan erittäin tärkeäksi mm. läheisten tuessa omaisen kuolemaan liittyen, itsemurhaa yrittäneen, hänen läheisten ja omaisten tuessa, elämän kriiseissä ja väkivaltatyössä sekä rikoksen uhrin tuen saamisessa.

Tiedonkulku koetaan luontevaksi, nopeaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Myös palveluohjaus koetaan toimivaksi esim. sosiaalityöhön, lääkäriin tai muihin julkisiin tahoihin sekä järjestöihin. Toiminnan kehittämiseksi esitetään toiminnan edelleen näkyväksi tekemistä vahvemmin niin kuntalaisille kuin eri tahoja edustaville toimijoille sekä lisäksi toivotaan mm. enemmän yhteistyötä edelleen terveyskeskusten, koulujen, poliisin ja palo- ja pelastuslaitosten kanssa. Toiminnan ”kasvoja” toivotaan näkyviin lisää mm. kouluihin ja nuorten palveluihin. Myös kriiseihin liittyviä ns. tietopaketteja kaivataan kentälle.

Kriisityön toivotaan jatkossakin olevan järjestettyä siten, että mm. kriisikeskuksen resurssit ovat turvattu, asiakkaille säilyy tuen/avun helppo saavutettavuus ja ajanvarauksettomuus 24 h/vrk – rahoituksen turvaaminen, hyvä resursointi ja toiminnan maakunnallisuus ovat yhteistyökumppaneille tärkeitä niin asiakas- kuin yhteistyönäkökulmista.

Suoria lainauksia kyselyn vastauksista:

✔️ ”Aina Mobile on ottanut asian vastaan ja lähtenyt hoitamaan avun tarvitsijaa eteenpäin.”

✔️ ”Toimivaa ja asiantuntevaa.”

✔️ ”Hyvää asiakasyhteistyötä ollut vuosien ajan. Asiakkaat saavat kriisiapua hyvin, jonottamatta. Tärkeää 24 h palvelua ja sitten myös on joustavasti niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppanin näkökulmasta.”

✔️ ”Mobilen toiminta voisi näkyä vielä vahvemmin kuntalaisille sekä eri tahoja edustaville toimijoille. Hyvää toimintaa kannattaa tehdä näkyvämmäksi.”

✔️ ”Nykyinen malli on hyvä, kunhan turvataan sen jatkuva saatavuus, riittävät resurssit ja ammattitaitoinen toiminta.”

✔️ ”Kaikilla ei välttämättä ole riittävää tietoa Mobilen tarjoamista palveluista.”

✔️ ”Asiakaskokemus tulisi pyrkiä pitämään nykyisellään – virallisempi organisointi ei saisi jäykistää asiakkaaksi hakeutumista.”

✔️ ”Mobile on palvelu, joka on vakiintunut alueellamme ja asukkaat tuntevat sen. Mobilen palvelua tarvitaan sote-rakenteista riippumatta.”

✔️ ”Palvelun tunnettavuutta olisi hyvä lisätä.”

✔️ ”On hurjan hienoa, että on olemassa Mobilen kaltainen palvelu. Jokainen pyydetty apu ja Mobilesta siihen vastattu avunannolla on yksittäiselle ihmiselle, perheelle arvokas sillä hetkellä ja hyvin pitkälle tulevaisuuteen.”

Kriisikeskus Mobile tiivis info 2019

RIKUn Jyvässeudun palvelupiste tiivis info 2019


Oletko jo allekirjoittanut Terapiatakuu -kansalaisaloitteen?

Terapiatakuu rakentaisi Suomeen tehokkaan mielenterveyshoidon perustason ja täydentäisi nykyjärjestelmää mahdollistamalla avun nopeammin.

Aloitteessa on jo yli 19 495  📝 – käy ✍️

#terapiatakuu #mielenterveys #mielenterveysvaalit #apua #tukea #nopeammin


Mielinauhan kampanjakasvo Ellinoora: ”Tarvitsemme välittämistä – Yhdessä 4ever”

Tänä vuonna rakennamme mielenterveyden turvaverkkoa Mielinauha-kampanjalla alkaen 1. huhtikuuta. Keräyksen voimahahmo on laulaja ja biisintekijä Ellinoora. Ellinooran mukaan jokainen voi olla rakentamassa mielenterveyden turvaverkkoa. Toisista välittäminen ja tuki on vihreän nauhan viestinä: Yhdessä 4ever.

”Kaikilla on solmuja, jotka pitää avata.”

Ellinoora on kuullut some-seuraajiltaan kipeitä tarinoita, joita on miettinyt iltaisin. Koska hän on kokenut voimattomuutta niiden kanssa, hän halusi tarttua toimeen ja tulla mukaan kampanjaan. Ellinoora pyysi seuraajiaan kertomaan somessa, mikä heitä ahdistaa. Hänen tilinsä täyttyi riipaisevista kirjoituksista, joiden pohjalta hän kokosi koskettavan spoken word -teoksen. Teos on nähtävissä kampanjavideossa (mielinauha.fi).

Kuinka osallistut kampanjaan? Osta nauha ja näytä tukesi!

Kampanja-aika: 1.4.-30.6.2019

Yksinkertaisin tapa osallistua Mielinauha-keräykseen on ostaa nauha, kiinnittää se vaatteeseen tai asusteeseen ja näyttää tukensa mielenterveyden hyväksi.Nauha maksaa 4 euroa. Jokaisesta myydystä nauhasta menee 3 euroa mielenterveyden edistämistyöhön ja vaikeassa elämäntilanteessa olevien kriisiauttamiseen.

Myyntipisteet: R-kioskit, Tokmannit ja apteekit, sekä Finnkinon elokuvateatterit, Robert’s Coffeen kahvilat ja suurimmat Terveystalon toimipisteet sekä jotkut Kanrestan ravintoloista.

Tee lahjoitus verkossa: Lahjoita osoitteessa mielenterveysseura.fi/lahjoita tai Mielenterveysseuran Facebook-sivulla.

Lahjoita Tekstarilla: Tee 10 euron lahjoitus: lähetä viesti MIELI numeroon 16499.

Osta arpa tai Mielinauha-tuote: Voit ostaa Mielinauha-arvan, jossa on jaossa upeita palkintoja. Tekstaa ARPA numeroon 16499. Voit myös ostaa Mielinauha-tuotteen apteekista tai Pyörremyrsky-jäätelöannoksen Spice Icesta.

Tee kassalahjoitus Kriisipuhelimelle H&M myymälässä. Voit tehdä haluamasi suuruisen kassalahjoituksen H&M myymälässä 1.4.–14.4.

Kun olet jo osallistunut, levitä viestiä Mielinauha-keräyksestä. Kun olet osallistunut Mielinauha-keräykseen, ota nauhasta kuva instagramiin, käytä hashtagia #mielinauha.

Kampanjasivut: mielinauha.fi

Lisätietoa: Jutta Kajander, Suomen Mielenterveysseura jutta.kajander@mielenterveysseura.fi, 040 801 4429

Mielinauha-keräyksessä 2019 mukana: Apteekit, Clear Channel, Filmituotantoyhtiö Skål Helsinki, Finnkino, Hennes&Mauritz, Kanresta, Mainostoimisto DDB Nordic, Medifon, Randomex, R-kioski, Robert’s Coffee, Spice Ice -jäätelöbaarit, Terveystalo, Tokmanni ja Warner Music.

Allekirjoita kansalaisaloite Terapiatakuun puolesta!


YleAreenan erikoislähetys Konginkankaan onnettomuudesta, joka tapahtui 15 vuotta sitten 19.3.2004

Konginkankaan onnettomuudesta 15 vuotta . Yle Areenasta löytyy noin tunnin kestävä erikoislähetys, jossa kerrotaan, mitä tapahtui 19.3.2004 onnettomuuden uhreille, heidän omaisilleen, pelastustyöntekijöille, tieliikenteelle ja koko Suomelle – ja voisiko sama tapahtua uudelleen? Lähetyksessä haastateltavina ovat mm. Jyväskylän seurakunnan sairaalateologi Heikki Lepoaho, Kriisikeskus Mobilen johtaja Tuija Hauvala, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin ensihoidon ylilääkäri Tomi Kavasmaa sekä Kuljetusliike Taipaleen tekninen johtaja Riku Vainio.

YleAreenan lähetys


Väkivaltatyön ajankohtaiset kuulumiset

Vietetimme 17.3. kriisi- ja väkivaltatyöntekijämme Anne Kurkisen läksijäisiä – Annelle #kiitos ja #onnea uuteen työhön 💐!

Kriisikeskus Mobilessa väkivaltatyön yksilötyötä jatkavat:

Hanna Thitz, kriisityöntekijä, väkivaltaa kokeneiden yksilötyö 046 921 6101

Sinikka Vuorela, kriisi- ja perheväkivaltatyön koordinaattori, väkivaltaa kokeneiden yksilötyö 044 528 0276

Jouni Paananen, kriisi- ja perheväkivaltatyöntekijä, väkivaltaisesti lähisuhteessa tai perheessä käyttäytyneiden yksilötyö 050 531 3339.

Lisätietoja väkivaltatyöstä